Dulux ogłasza Miedziany Oranż wnętrzarskim Kolorem Roku 2015
W dwunastej edycji albumu Colour Futures międzynarodowy zespół ekspertów ds. kolorystyki AkzoNobel, wybrał ciepły odcień „Miedzianego Oranżu” wiodącym we wnętrzarstwie odcieniem nadchodzącego roku.
Główną ideą tegorocznego albumu Colour Futures jest „Codzienność+, czyli odnajdywanie wspaniałości w normalności.” Ta wspaniałość kryje się w nas samych, w naszych relacjach z innymi ludźmi, oraz w przedmiotach, którymi się na co dzień otaczamy. Dzięki swojej głębi i ogromnym pokładom ciepła, Kolor Roku 2015 pomaga nam tę wspaniałość odnaleźć. Nie dominuje we wnętrzu, lecz pozwala skupić się w nim na najważniejszych dla nas rzeczach. „Po latach królowania zimnych odcieni indygo i morskiej zieleni, które symbolizowały odkrywanie i uwalnianie potencjału, rok 2015 przynosi premię: dodanie wartości „plus” w naszej codzienności. Badając niedostatecznie wykorzystane przestrzenie, jak również nasze relacje – zarówno międzyludzkie, jak i z całym otoczeniem, wypracowujemy nowe, wyjątkowe spojrzenie na otaczający nas świat“, twierdzi Danuta Baprawska, Colour & Communication Manager, AkzoNobel Polska. „Kluczową ideą na rok 2015 jest odnajdywanie nowych i niebanalnych sposobów wprowadzania kolorów do naszego życia. Różne sposoby dekorowania ścian we wnętrzach staną się w nadchodzącym roku wymogiem. Wszystko po to, by stworzyć ciekawszy, cieplejszy i bardziej przyjazny klimat dla wszystkich.”
„Miedziany Oranż” symbolizujący ciepło i harmonię tworzy wyjątkowe przestrzenie w połączeniu z ciepłymi barwami neutralnymi (np. odcieniami drewna, naturalnej skóry), oraz z bielą, różami oraz innymi odcieniami pomarańczowymi. Dzięki dodatku szlachetnej miedzi, doskonale łączy się również z odcieniami metalicznymi.
Kolor Roku 2015 to nr C9.21.58 w systemie mieszalnikowym Dulux Colour Mixing System.
Trendy kolorystyczne Dulux 2015
Wielka natura+mały człowiek
Natura reprezentuje wszystko to, co jest nieprzewidywalne i czego nie da się poskromić. Chcemy zmierzyć się z żywiołami i wprowadzić ich siłę do wnętrz. W palecie trendu widzimy więc piękne połączenia barw i materiałów spotykane w naturze, by tworzyć przestrzenie, które są ciepłe i pokrzepiające. Ta paleta kolorystyczna odzwierciedla spalone słońcem tereny pustyni w Arizonie – rozległej i przerażającej, a jednocześnie szokująco pięknej. Bogate ziemiste odcienie sepii, ochry, sieny i wypiekanej gliny tworzą paletę kolorów, które są naturalne i mocne – zupełnie jak środowisko, które stało się inspiracją do jej opracowania. W tym trendzie widać ciekawe połączenie stylu rustykalnego z industrialnym – nietuzinkowa reinterpretacja przestrzeni, w której kolory wzajemnie się przenikają i nachodzą na siebie.
Warstwy+warstwy
Ten trend pokazuje nam, że nasze życie staje się coraz bardziej wielowymiarowe, a kolejne głębie ujawniają się w miarę, jak analizujemy i badamy siebie samych i nasze otoczenie. Cyfrowy krajobraz nakłada kolejne warstwy na otaczający nas świat, nie tylko w rozumieniu przestrzeni, lecz także czasu. Trend ten przekłada się na subtelne wykorzystywanie skupisk kolorów, zamiast używania pojedynczego odcienia. Kluczem jest tu połączenie różnych kolorów, głównie w miękkich i pastelowych odcieniach, wzmocnionych Kolorem Roku 2015; a zastosowanie blaknących, nakładających się na siebie i nieprzezroczystych materiałów zwiększa wrażenie głębi.
+Niedostrzegane przestrzenie
Główny motyw tego trendu to przekonanie, że obecnie przestrzeń jest luksusem, w związku z czym uczymy się cenić i wykorzystywać wcześniej niedostrzegane lub zaniedbywane obszary naszego otoczenia. Ta paleta, stanowiąca bardzo wyrafinowaną kolekcję barw, wykorzystuje trzy bardzo różne kolory – niebieskoszary, khaki i neutralny róż, a do wyboru są po cztery odcienie każdego z nich plus biel. Można łączyć ze sobą różne natężenia tej samej barwy, aby uzyskać efekt cieniowania, lub różne odcienie o tym samym natężeniu, co pozwoli nam osiągnąć bardziej zróżnicowany, lecz harmonijny efekt.
On+ona
To motyw, który pokazuje nam, że narasta w nas tendencja do celebrowania tego, co najlepsze w każdej płci – liczą się zarówno różnice, jak i równość. Motyw ten pokazuje nam, że żyjemy wspólnie na jednej przestrzeni, i elementy męskie i żeńskie mogą wzajemnie się uzupełniać, tworząc wspaniale wnętrza w stylu vintage. Taki sposób postrzegania znajduje odzwierciedlenie w palecie kolorów, w której widzimy tradycyjne kobiece odcienie, takie jak śliwkowy, pudrowy róż i kremowy, połączone z męskim khaki, szarością łupka i głęboko morskim. Kolory te doskonale łączą się i uzupełniają, gdy używa się ich razem. Uzyskany w ten sposób efekt jest klasyczny, subtelny a jednocześnie bardzo stanowczy.
Przyjacielska wymiana+
Ostatni motyw na rok 2015 wskazuje na jedną z najbardziej znaczących tendencji społecznych ostatnich lat, opartej na współpracy gospodarki przyjacielskiej wymiany. To wrażenie nowych połączeń i eklektycznego podejścia do tworzenia przestrzeni znajduje odzwierciedlenie w ciepłej palecie kolorów, które są często wykorzystywane w dość nieprzewidywalny sposób. Na przykład jagodowe róże i czerwienie dodają miękkości w połączeniu z limonkowym i pomarańczowym, ale mogą wzbogacić ochrę, głęboki brąz i ciepły szary.
Kolor Roku oraz palety trendów kolorystycznych 2015 można uzyskać wykorzystując wyłącznie system mieszalnikowy Dulux Colour Mixing System. Dzięki niemu można uzyskać ponad 10 tysięcy wyjątkowych barw i zastosować je nie tylko na ścianach, ale również na pozostałych elementach dekoracyjnych wykonanych z drewna lub stali, by stworzyć piękne wnętrza na nowo.
Dlaczego właśnie AkzoNobel określa trendy kolorystyczne?
Misją AkzoNobel, największego producenta farb na świecie, jest dodawanie kolorów do życia ludzi. Dzięki globalnemu centrum badawczemu AkzoNobel Aesthetic Center, jest w stanie przetwarzać i analizować informacje, aby pomóc konsumentom na całym świecie wybrać odpowiednie kolory do swoich wnętrz. Konsultanci AkzoNobel Aesthetic Center na bieżącą zbierają, analizują i przetwarzają dane dotyczące zjawisk społeczno-gospodarczych, modowych, artystycznych i designerskich. Wraz z grupą uznanych, niezależnych ekspertów z dziedziny designu i kolorystyki nowo powstające ogólnoświatowe tendencje są przekładane na Kolor Roku oraz palety kolorystyczne na dany rok.