Najważniejszy jest pomysł
Atelier artysty, las obrazów, mur plakatów czekają na odwiedzających wystawę „Plakaty i obiekty” Michała Batorego w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Artysta prezentowanymi pracami potwierdza, że słusznie nazywany jest najlepszym kontynuatorem polskiej szkoły plakatu.
„Plakaty i obiekty” Michała Batorego to ważne wydarzenie kulturalne. Inauguracja wystawy odbyła się 17 października 2012 r., w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Stworzone przez Michała Batorego dzieła często balansują na pograniczu świata realnego i wyimaginowanego. Według niego plakat nie może poddawać się jedynej możliwej interpretacji, powinien być zaszyfrowany, inaczej staje się nudny i banalny. Dlatego Michał Batory lubi w swoich projektach ożywiać przedmioty lub uprzedmiotawiać ciała.
Las obrazów
Na łódzką wystawę, która zajmuje całe piętro muzeum, wchodzimy przez pracownię Michała Batorego. W pomieszczeniu o powierzchni około 100 m2 zostało fotograficznie odtworzone atelier artysty. Na ścianach znajdują się zdjęcia pokazujące wygląd paryskiej pracowni plakacisty. Możemy poczuć atmosferę atelier, zerknąć jakie książki stoją na półkach i poznać wyposażenie mini studia fotograficznego. W odwzorowanej pracowni znajdą się też oryginały rzeźb, które posłużyły do tworzenia plakatów.
„Większość osób myśli, że moje plakaty powstają przy pomocy komputera, grafiki 3D lub Photoshopa, a ja tymczasem pracuję tradycyjnie, wykorzystując rzeźby i kolaże. Najważniejszy jest pomysł, który potem realizuję. Prawdziwa sztuka wymaga dobrego rzemiosła, odpowiednich umiejętności i żmudnej roboty” – wyjaśnia Michał Batory.
Z atelier przechodzimy do dużej sali, w której na powierzchni blisko 400 m2 ustawiono słupy z około 60 plakatami. W ten sposób według Michała Batorego powstał las obrazów. Oglądający mogą przechadzać się pomiędzy plakatami dowolnie kierując swoimi krokami. Stąd trafiamy do kolejnego pomieszczenia w kształcie litery L. Artysta umieścił tu mur z plakatami w mniejszych formatach. Widzowie stają przed ścianą szczelnie wypełnioną obrazami.
Esencja kultury
Podczas wystawy w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, która potrwa do 20 lutego 2013 r., Michał Batory pokazuje wybór swoich najlepszych i najciekawszych prac. Zobaczymy 160 plakatów, które powstawały od 1994 r. Uzupełnieniem części historycznej są trzy plakaty właśnie powstające dla baletu królewskiego w Monako. Wystawie towarzyszyć będzie ekspozycja okładek książkowych zaprojektowanych przez Michała Batorego dla wydawnictwa Drzewo Babel. Dla wielu osób charakterystyczne okładki do prozy Paulo Coelho stały się jej znakiem rozpoznawczym. „Moja specjalizacja to m.in. plakat muzyczny, teatralny, operowy. Pracuję jedynie dla kultury, nie robię reklam” – mówi Batory.
Kolejny krok
Łódzka wystawa to w pewnym sensie powtórzenie, ale i kontynuacja, ekspozycji z Luwru. W Paryżu Michał Batory odniósł, jak sam mówi – sukces totalny. Przez trzy miesiące sale wystawowe były pełne. „Plakaty i obiekty” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi czeka porównywalny sukces.
Wystawa jest finansowana ze środków Urzędu Miasta Łodzi. Wejście do Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi od strony ul. Milionowej (przez skansen).