Warsaw Build, Windows & Doors Warsaw, Interiors & Design Warsaw
Tłumy zwiedzających i ciekawe panele dyskusyjne oraz specjalistyczne pokazy podczas pierwszej edycji targów budowlanych i wnętrzarskich w Warszawie.
Ponad 2 tys. gości – specjalistów z branży, szefów firm i architektów oraz bogaty program konferencji, paneli dyskusyjnych i pokazów – to wyróżnia pierwszą edycję targów Warsaw Build, Windows & Doors Warsaw oraz Interiors & Design Warsaw na mapie podobnych imprez w Polsce. Wystawcy już teraz mówią o sukcesie, bo odwiedzili ich głównie specjaliści branży budowlanej, a to właśnie najważniejsza idea targów business to business.
We wtorek 10 września o godz. 11 uroczyście otwarto pierwszą edycję Międzynarodowych Targów Sprzętu i Materiałów Budowlanych, Wyposażenia i Wykończenia Wnętrz oraz Technologii Produkcji Okien i Drzwi. Impreza odbyła się w Warszawskim Centrum EXPO XXI przy ul. Ignacego Prądzyńskiego 12/14.
Podczas uroczystej inauguracji gościli m.in.: Gabor Konya z ambasady Węgier, Nikolas Neve z Biura Regionu Brukseli, zastępca Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego – Jacek Szer, prezes EXPO XXI – Żaneta Berus oraz Wojciech Chmielecki, zastępca dyrektora Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych.
Na imprezę przyjechało prawie 70 wystawców z kilku europejskich krajów. Byli goście m.in.: z Włoch, Hiszpanii, Niemiec, Belgii, Malty, Węgier, Czech oraz Polski. Imprezę odwiedziło ponad 2 tys. profesjonalistów z branży budowlanej i wykończeniowej
Targom patronowało piętnastu partnerów merytorycznych: Polskie Stowarzyszenie Dekarzy, Zrzeszenie Montażystów Stolarki, Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych, Stowarzyszenie Producentów Wełny Mineralnej: Szklanej i Skalnej, Konfederacja Budownictwa i Nieruchomości, ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku, Atlas, Małopolskie Centrum Budownictwa Energooszczędnego, Creative Poland, Loughborough Universyty, Polski Związek Płytkarzy, ArtCada, Bluevision, Fibaro oraz Indesign. Właśnie ci partnerzy przygotowali bogaty program pokazów i prelekcji.
Na imprezie nie zabrakło też dziennikarzy specjalistycznych. Wydarzeniu patronowało blisko sześćdziesiąt mediów branżowych: drukowanych i elektronicznych. Frekwencja specjalistów z branży budowlanej i wnętrzarskiej najbardziej cieszyła wystawców. To właśnie główna idea targów business to business (B2B). Chodziło, żeby przyjechali właściciele innych firm, by rozmawiać w Warszawskim Centrum EXPO XXI o biznesie.
– Jesteśmy zadowoleni, bo na targach byli ludzie z branży. Uzyskaliśmy wiele kontaktów i po pierwszych rozmowach jestem przekonany, że nasza wizyta zakończy się konkretnymi zleceniami i umowami. To nasze pierwsze targi w Polsce. W ubiegłym roku weszliśmy na ten rynek – mówi Sebastian Janiak, Otto Chemie (Niemcy).
Mówi Sebastian Nowak (Duolux s.c. Poznań, Tablice ledowe, Polska): – Otrzymaliśmy wiele kontaktów. Cieszy nas, że gośćmi nie były przypadkowe osoby z ulicy. Do Warszawy przyjechaliśmy szukać kontrahentów i to się udało. Już teraz wiemy, że udział w targach zwrócił się nam finansowo, więc jesteśmy zadowoleni.
Pokazy dekarzy, płytkarzy i stolarzy
Przez trzy dni targowe goście mogli podziwiać m.in. pokazy sztuki dekarskiej, które odbywały się pod hasłem „Dobra Firma Dekarska“.
– Na stoisku Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy były wykonywane m.in dachy kryte blachą w kilku technologiach oraz dachówką ceramiczną – mówi Arkadiusz Gnat z Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy. Widzowie mogli też zobaczyć wszystkie możliwe akcesoria dachowe począwszy od okien połaciowych, poprzez rynny, folie dachowe, stopnie kominiarskie i płotki przeciwśniegowe. Goście targów Warsaw Build oglądali również techniki kładzenia płytek ceramicznych oraz poznali tajniki mobilnego laboratorium Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych. Przez trzy dni imprezy specjaliści z firmy Atlas prezentowali pokazy robót z użyciem m.in: hydroizolacji, klei odkształcalniowych oraz profili tarasowych i gładzi.
W hali EXPO XXI codziennie można też było podziwiać pokazy mistrzów stolarki: – Impreza była kameralna, ale dzięki temu wszystkich udało się poznać – twierdzi Aleksandra Tęsiorowska z Zrzeszenia Montażystów Stolarki. – Świetnie udał się piknik naszych montażystów. Specjaliści dopisali, frekwencja była dobra, więc jesteśmy zadowoleni.
Design i energooszczędność
Każdy dzień targów upływał pod innym hasłem. I tak: pierwszy dzień, to design w budownictwie oraz wnętrzach. Tego dnia tłumy widzów gościły na debatach dotyczących współpracy polskich firm z designerami. W panelu brali udział goście z Niemiec.
Równie dużą liczbę gości zebrał panel przygotowany przez Grupę Krytyka Architektury. Tam młodzi architekci zastanawiali się „Czy polska architektura ma swój język?
Choć temat budownictwa energooszczędnego przewijał się w czasie całej imprezy, to całkowicie był mu podporządkowany drugi dzień targów.
Z prelekcją wystąpiła prof. dr inż. Genowefa Zapotoczna-Sytek z Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych, która przedstawiła wykład nt. „Autoklawizowany Beton Komórkowy – materiał budowlany do realizacji obiektów energooszczędnych”. Ciekawą prezentację miały też Małgorzata Skonieczna i Joanna Florczak z ASM Centrum Badań i Analiz Rynku. Tematem ich panelu była polska stolarka otworowa w perspektywie rynku, marek i wykonawców. Jak energooszczędność, to nie mogło zabraknąć panelu związanego z inteligentnym budynkiem. Przedstawiciele firmy FIBARO omawiali „Istotę inteligentnego budynku”. Próbowali odpowiedzieć na pytanie: czy inteligentny budynek, to standard przyszłości, czy może już norma w dzisiejszym budownictwie? Z kolei przedstawiciele Politechniki Krakowskiej Marcin Furtak oraz dr inż. Małgorzata Fedorczak przedstawili na przykładzie „Małopolskiego Centrum Budownictwa Energooszczędnego”, w jaki sposób nauka i biznes są przyszłością innowacji w budownictwie.
Trzeci dzień targów poświęcony był Warszawie jako jednemu z najbardziej atrakcyjnych miejsc w Europie dla inwestycji komercyjnych. Tego dnia inwestorzy i deweloperzy dowiedzieli się m.in. jakich błędów nie popełnić przy budowaniu nowej siedziby.
Opinie Wystawców
BEATA KULESSA, (Małopolskie Centrum Budownictwa Energooszczędnego, Polska): Nawiązaliśmy wiele cennych kontaktów, które będą owocowały dalszymi projektami w naszej branży. Z wybranymi firmami podpisaliśmy umowy o współpracy i przedstawiliśmy naszą ofertą. Dzięki targom udało nam się nawiązać kontakty nie tylko z polskimi, ale również zagranicznymi kontrahentami.
MATEUSZ KUBICKI, IDENCOM Germany GmbH, Niemcy, biometryczne zamki: To nasz debiut jako firmy zagranicznej i jednocześnie wejście na polski rynek. Mogliśmy osobiście poznać naszych partnerów. Dzięki targom zyskaliśmy kontakty, które z pewnością przełożą się na konkretne zamówienia. Z tego powodu jesteśmy zadowoleni z imprezy.
ARTUR SKUCHA, Kompotherm, Niemcy, producent drzwi: Braliśmy pod uwagę, że to są pierwsze targi. Jesteśmy zadowoleni z przyjacielskiej atmosfery. Nawiązaliśmy więcej kontaktów niż oczekiwaliśmy i na 100 proc. będziemy za rok. W przyszłym roku liczylibyśmy na większe forum współpracy – interakcję z firmami. Fajny też byłby dzień przeznaczony dla klientów indywidualnych.
ZORAN KUZANOWSKI, OZON, Macedonia, Wentylacja: Zyskaliśmy nowe kontakty z Polski, Ukrainy oraz Rosji. Podobała nam się organizacja imprezy. Dobrym pomysłem są targi B2B.
PAUL SULTANA, Bridge Point, Malta, wyposażenie kuchni, łazienki: Zyskaliśmy kontakty, ale oczekiwaliśmy, że będzie ich trochę więcej. Bardzo troszczyli się o nas organizatorzy i zapewniali super atmosferę. Z tego jestem bardzo zadowolony.
EWA KRZYWDA, Heatroll Czechy, szklane grzejniki: Organizacja i atmosfera super! Zespół dbał o czas „po pracy”. Zyskaliśmy wiele nowych kontaktów i jesteśmy wstępnie umówieni na konkretne spotkania biznesowe. Dopiero rozkręcamy biznes w Polsce, to był nasz debiut.
LEOPOLD ROLEK Polgips Polska właściciel firmy w Polsce: Bardzo podobał mi się interesujący profil targów oraz wiele innowacyjnych rozwiązań. Może nie były to duże targi, ale bardzo skonkretyzowane i dla ludzi z branży. Na pewno wystawcy, jak i goście wyszli z targów zadowoleni.
ANNA HAJDAS, GUBAD, Polska, świeczniki, artykuły wyposażenia wnętrz: Jesteśmy zadowoleni z targów, mimo że impreza nie była duża. Marketing organizatora sprawił, że cieszymy się z uzyskanych kontaktów. Bardzo dobrze układała się współpraca z organizatorami, zwłaszcza że to pierwszy występ na targach, choć działamy już 20 lat na rynku w Polsce, a produkty wysyłamy głównie do USA i krajów UE.
BARBARA ŁUKASIAK, Muraspec, Polska, dekoracja ścian: Otrzymaliśmy bardzo wiele kontaktów. Głównie do architektów projektujących wnętrza indywidualne. Zyskaliśmy wiele kontaktów z Ukrainy i Rosji. Na targach udało się poznać osobę, która realizuje budowę hotelu i jest zainteresowana naszym produktem. Otrzymaliśmy też wiele innych ofert współpracy handlowej, co jest dla nas cenne.
BARTOSZ KOZŁOWSKI, Drzwi Kozłowski, Polska: Jestem zadowolony. Jeśli oceniać targi szkolną miarą to dałbym mocną „4”. Zyskaliśmy trochę kontaktów. Na wystawie było wiele osób z branży. Rozmawialiśmy z ludźmi z Estonii, Łotwy, Litwy i Ukrainy. Zebraliśmy kilka kontaktów, które powinny zaowocować kontraktami.
ILLES GABOR, Kompozitor, Węgry, systemy ogrzewania, wkłady kominowe: Zyskaliśmy sporo nowych kontaktów i mam nadzieję, na pozyskanie ekskluzywnych klientów. Na targach w naszej branży nie było konkurencji, więc mieliśmy mnóstwo zapytań z biur projektowych i trochę od osób prywatnych. W Warszawie podpisaliśmy kontrakty z partnerami, głównie z biurami projektowymi.